Am evitat sa comentez multe pe blog in campanie pentru a nu fi spurcat pe motive de “partinire”. Pentru ca, nu-i asa, pentru unii exista doar un singur adevar. Si acest adevar are de multe ori parfum de probabilitate. Am si refuzat vreo 5-6 aparitii tv&radio din acelasi motiv.
In timp ce multi au aparut pe la tv si au jucat cartea “analistilor independenti”, desi erau bagati pana in gat.
Primul episod de ganduri
– Scorul candidatilor (inteles ca probabilitate) nu a fost deloc “stabil” asa cum l-au prezentat unii timp de o luna de zile pe durata campaniei. Si nici inainte. In punctul asta e loc de discutie, nu de atacuri demente, cu cutitul in dinti.
– Crin Antonescu a fost deasupra lui Geoana de cel putin 2 ori ca scor, mai multe zile la rand in campanie. Momentele sunt “Johannis” si “Geoana-Moscova”+”dezbaterea de la Cluj”.
– Plaja de simpatie a lui Basescu e mult mai mare decat scorul pe care l-a obtinut la vot.
– Sunt scarbit cand vad politicieni precum Dragnea, Hrebenciuc sau Flutur vorbind de frauda si onoare in politica.
– Ma uit trist la cei care sar ca arsi cand cineva spune in 2009, in Romania, ca exista frauda, fara sa aiba habar ce se intampla la “firul ierbii”, in judete controlate dictatorial de politicieni de Ev mediu. Experienta mea in privinta asta de la ultimele 4 alegeri (locale si parlamentare 2008, europene si prezidentiale 2009) este extrem de trista.
– Sunt si mai trist cand vad ca reclamarea unor mizerii este interpretata in Romania drept slabiciune. Iar reteta recomandata e: furati si voi si nu va plangeti.
– Am un zambet amar cand vad niste baieti aparent simpatici care umbla cu probabilitatile in buzunar pe la sediile de campanie ca sa vada cine da mai mult.
– Dupa cautarile mele de mai lunga durata pe cercetarile pe bandwagon, in campania asta am avut un puternic raspuns dinspre realitate si anume ca pe un electorat volatil precum in 2009 treaba cu sondajele “lucrate” functioneaza destul de eficient asupra starii de spirit a electoratului.
– Campania unui lider politic este exact asa cum este si liderul, este imaginea lui.
– In continuare putini dintre cei implicati in politica sunt apti sa inteleaga pe deplin rolul si limitele cercetarilor electorale.
– Focus-grupurile de exemplu sunt in continuare pentru multi niste suete dubioase.
– Mobilizarea financiara si de resurse de influenta a PDL si PSD in campania asta a fost naucitoare.
– Am incheiat noaptea alegerilor, cand deja se vedeau directiile la numaratoarea paralela, intr-o discutie cu un lider liberal care a sintetizat: “noi (PNL) mereu pierdem la numaratoare 2-3 procente fata de exitpoll”.
(va urma)
cît de mult a influenţat rezultatele la vot campania electorală – şi aici mă refer nu la campania oficială, cu întîlniri, bannere şi discursuri, ci la sondaje şi televiziuni? cu procente, dacă se poate 😀 fireşte, părerea ta
Cristi, empatizez cu concluziile tale… esti de acord ca nici candidatilor mai mici decat Crin Antonescu nu li s-au respectat sansele?
Admiti ca si altii au fost furati la “firul ierbii””, tocmai pentru ca nu au avut observatori in toate sectiile de votare? Ca cu cat un partid are resurse mai mici cu atat prezenta lui pe TV (desi legea spune “timpi egali de antena”), pe sondaje si exit-pollu-ri (de unde candidatii partidelor mici au lipsit) e direct proprotionala cu capitalul financiar si relational al organizatiei de partid?
Din trei, una: ori minti cu buna stiinta, ori nu ai acces la date valide, ori nu stii sociologie. Antonescu nu a fost niciodata peste Geoana. Diferenta dintre ei a scazut sub 10 procente, dar NICIODATA nu au fost macar la egalitate. A spune ca in “momentul Johanis” Antonescu a sarit peste Geoana e o prostie. Electoratul nu sare de pe o zi pe alta intr-o directie pentru ca apoi, la fel de brusc sa se razgandeasca.
Momentele decisive care au fost iesirea PSD de la guvernare, caderea guv. Boc, formarea coalitiei Johanis. Aceasta serie a produs declick-ul: scaderea mai accelerata decat pana atunci a lui Basescu, cresterile lui Geoana si Antonescu. Campania nu a facut decat sa consolideze niste miscari de electorate produse in timpul seriei de evenimente sus-amintite.
Liberalii pierd la numaratoare. Acest efect este real si una din explicatii, dar nu singura, POATE fi faptul ca celelalte doua partide mari fura mai mult la PNL.
@raluca: asta e un fel de piatra filosofala in marketing, ce intrebi tu 🙂 iti pot spune un lucru pe care l-ma vazut si in 2004 in cercetarile de atunci, dar si acum cu mai multa putere, ca presa are un rol foarte mare. desi multi se straduie sa spuna ca oamenii sunt scarbiti de politica si nu ii mai intereseaza nimic.
@tony: daca te referi la dezbateri nu iti dau dreptate; daca te referi la “numararea” voturilor, iti confirm ca micele partide sau micii candidati sunt “antreul” la frauda.
@franzela: mai e o varianta, trebuie sa te apuci tu de studiu sa vezi ce inseamna “intentie de vot”, ce inseamna mobilizare si alte concepte necesare ca sa intelegi sau sa intri pregatit in discutia asta
Pingback: După primul tur al prezidenţialelor – la rece « Irongates's Blog
Pingback: Ganduri de campanie (II) « Agentia de Rating Politic. Blog.
Pingback: buy viagra medication
Pingback: canadian pharmacy cialis
Pingback: canadadrugs
Pingback: reallygoodemails.comcanadianpharmaceuticalcompanies