In ultimele zile s-au derulat niste declaratii care ies in evidenta cel putin prin similudinea lor, dar par sa propuna si o noua abordare ideologica pe care deocamdata e greu sa o plasam cu certitudine. O alta varianta mai comuna si mai pragmatica de interpretare este ca avem de-a face de fapt de un mecanism comunicational pus la punct de Putere pentru a-si explica si justifica pe intelesul oamenilor strategia de “austeritate”.
Iata declaratiile:
Mugur Isarescu, ZF, 5 septembrie
“Nu înseamnă că dacă dai mai mulţi bani în economie ai creştere economică. Foarte trivială chestiunea. E ca atunci când vorbeşti cu fiul tău şi vrea mai mulţi bani. «Dar ce faci cu ei ?» «Fac asta şi asta». «Încearcă să faci cu bani mai puţini», şi e greu. Nu e vorba de băiatul meu, e vorba de o discuţie între tată şi fiu, e un principiu. Cu bani mulţi oricine poate să facă, treaba e să faci cu bani puţini, aia înseamnă dezvoltare“.
Sebastian Lazaroiu, Ring, 12 septembrie
“Da, am un copil. Împrejurările au făcut să trăiască în Finlanda de nouă ani. Este probabil printre 50% cei mai bogati finlandezi. Asadar, nu trăieste într-o familie înstărită. Si, în orice caz, e educat să nu îsi dorească mai mult decât îsi poate permite familia lui“.
Raluca Turcan, Realitatea TV, Deschide Lumea, 12 septembrie, ora 19.00
“Am descoperit o lectie pentru copil pe care si eu insami o aplic. Adica copilul meu nu pot sa spun ca e intr-o familie in care nu si-ar putea permite cam ce-si doreste. Avem o regula, el mititel, are 3 ani, … si spun mergem la cumparaturi … astazi ne putem permite, maine nu ne putem permite. Copilul meu trebuie sa invete lectia “nu ne putem permite”… e un comportament pe care mi-as dori sa i-l imprim“.
Mie povestea asta cu “austeritatea personala”, tratata mai ales atat de radical si cu un soi de ironie-aroganta de catre dl Lazaroiu (a se vedea si restul interviului), mi-a adus aminte de altceva. E vorba de o preluare a lui Alain Besançon, cu titlu de exemplu, in Originile Intelectuale ale Leninismului, despre personajul Rahmetov al lui Cernîşevski – un personaj cheie pentru Besançon in evolutia gnozei leniniste:
“Rahmetov se supune unui regim alimentar bazat exclusiv pe carne (fără îndoială sub influenţa acelui Feuerbach imaterialist din ultima perioadă). Aceasta şi gimnastica fac din el în curând un atlet de o forţă aproape supraomenească. El practică o asceză foarte strictă, penitenţială uneori, destinată să-i călească voinţa, să o facă insensibilă la suferinţe, să-1 dezbare de obiceiurile căpătate. Trebuie, intr-adevăr, ca voinţa să se plieze docil şi fără efort la „codul vieţii fericite” determinat de ştiinţa nouă“. (pg 147)