Ma preocupa de multa vreme limitele legale ale campaniilor electorale in Romania care imping sistemul politic si societatea intr-un autism total. Campaniile cu mesaj despre un adversar sunt interzise, conversatiile politice sunt limitate in media in ziua votului si cu o zi inainte, finantarea campaniilor e restransa la niste sume ridicole si posibilitatea de a contribui e facuta o corvoada, insemnele electorale sunt intezise in sectia de vot si in raza sectiei de vot, candidatii independenti sunt izolati, timpii de antena sunt acordati dupa un principiu exclusivist samd. Ma uit de aceea adesea la un sistem politic deschis, cel din US, unde o campanie e ceva “viu” si care implica oamenii. Azi vreau sa prezint o parte mica a acestui sistem deschis.
PACurile (Political Action Committees) sunt un soi de organizatii politice-civice in US care sustin cauze politice, iar in campaniile electorale unele se implica si sustin direct candidati in alegeri. Primesc bani din sponsorizari de la cei care sustin acea cauza si ii folosesc activ si explicit facand “campanie” pentru un om sau o idee. Pentru ca erau si sunt considerate o sursa de coruptie, fiind folosite de multe ori ca un paravan de catre candidati pentru a derula finantari netransparente, activitatea lor a fost limitata dupa 2010. In ciuda restrictiilor, dupa 2010, o forma “hibrida” intitulata popular “superPAC” continua sa desfasoare activitati cu fonduri nelimitate venite dinspre companii, sindicate etc. Singura conditie este ca activitatea campaniei oficiale a unui candidat sa nu fie “coordonata” cu cea a unui superPAC – reglementare foarte “subtire” si foarte criticata.
Campania de nominalizare a unui candidat republican a ajuns in South Carolina, dupa Iowa si New Hapshire, cu Mitt Romney favorit si inca 3-4 luptandu-se pentru al doilea loc. E primul stat mai mare unde publicitatea joaca un rol decisiv si nu campaniile “pe teren”. De aceea spatiul media abunda in publicitate politica, pozitiva si negativa, atat dinspre campaniile oficiale, cat si dinspre superPACuri. Candidatii importanti au sprijinul a cel putin cate unui superPAC ce desfasoara campanii de milioane de dolari, doar in South Carolina.
Sambata viitoare sunt algerile primare in SC. Cu o saptamana inainte, astea sunt clipurile de campanie derulate de superPACurile cele mai importante.
RestoreOurFuture – il sustine pe Mitt Romney, a cheltuit sume uriase in Iowa pentru a-l “dărâma” pe Newt Gingrich de pe primul loc si a reusit (aprox 5 milioane de dolari intr-un stat mic dar care, fiind primul, dadea “semnalul” national). Se spune ca in spatele acestui superPAC se afla Karl Rove, fostul strateg al administratiei Bush Jr., un pivot extrem de important in Partidul Republican inca din anii 70 cand activa la “tineret”. Ultima tinta a acestui superPAC este Rick Santorum unul din “favoritii” publicului “traditionalist” (social-conservative) care domina baza republicana din South Carolina.
.
Cu doar o zi inainte cei de la RestoreOurFuture au reluat si atacurile la celalalt promitator competitor in South Carolina – Newt Gingrich, refolosind tema “bagajului”. De data asta un pic “pieptanat” deoarece clipul in forma initiala a fost dur criticat pentru minciuni si dezinformare.
.
Red, White and Blue Fund – il sustine pe Rick Santorum considerat poate cel mai “autentic” conservator dintre cei ramasi in cursa si exact pentru acest lucru. Ultimul clip lansat de acestia incearca sa intareasca mesajul economic al lui Santorum – deficitar pana acum – incercand sa il lege de experienta sa autentic americana si valorile conservatoare unde acesta sta foarte bine.
.
WinningOurFuture – il sustine pe Newt Gingrich, fost lider republican al Congresului in perioada administratiei Clinton. Considerat poate cel mai bun “debater” din aceasta campanie Gingrich are ceva probleme cu “bagajul” politic asa cum sustineau adversarii sai. Ultimul clip lansat de “suporterii” sai subiliniaza atuurile sale in fata acestor critici: experienta, politica la nivel inalt in administratia Reagan si Clinton, leadership.
.
WinningOurFuture a lansat si singurul atac veritabil la adresa favoritul Mitt Romney de pana acum si dupa parerea mea unul din cele mai bune clipuri din aceasta campanie: King of Bain, When Mitt Romney Came to Town – de fapt un trailer la un film de aproape 30 minute despre “experienta” nefasta a lui Romney ca CEO. Atat de bun ca a fost preluat 100% ca atac si de catre democrati.
.
TheRevolution PAC – il sustine pe Ron Paul, candidatul atipic pentru US, cel care se apropie cel mai mult de sensul liberal european clasic. Si campania lui Ron Paul este atipica ca si mesajele sale – retragere totala a trupelor americane de oriunde, limitarea FEDului, desfiintarea a 5 mari “ministere”. Atat de atipic incat unii spun ca e “mai liberal decat Obama”. Campania: A avut cea mai mare baza umana de actvisti, foloseste cel mai mult retelele sociale, e cel mai batran dar e votat cel mai mult de tineri, nu cheltuie la fel de mult ca ceilalti adversari desi a achizitionat foarte multa publicitate in Iowa, iar atacurile dure la contracandidati vin direct dinspre campania sa, asumate, si nu dinspre PACuri, care au un rol mai mic in acest caz. Mesajul general este “intoarcerea” la Constitutie si “libertate”, de unde si numele PACului legat de “revolutie”. Clipul lor intareste unul din punctele cu care Paul castiga voturi: retragerea din razboaie.
.
Puteti intra pe canalele de youtube ale acestor PACuri pentru a vedea si clipuri mai vechi.
PS. Atitudinea autoritatilor fata de manifestatiile publice din aceste zile din Romania arata cu varf si indesat cat de “pusa la capac” e politica in Romania, tinuta din scurt, cu amenzi, cordoane de “ordine” violente samd. Si mai ales arata cat de arogant e STATUL si cat de aroganti sunt cei care îl conduc fata de cetatenii care l-au legimitat sa îi conduca.