Pentru ca avem un sistem politic bazat pe coalitii, negocierile permanente sunt esenta lui. Dupa acordul de “an nou” din USL avem urmatoarele mize si o (noua) conservare a status-quoului politic.
Ponta castiga timp dupa criza de imagine din decembrie si liniste pentru guvernare pana in mai. Dupa 25 mai are ambele optiuni deschise, in functie de rezultat: premier sau prezidentiale. Daca nu trece Constitutia, toate pariurile se refac 100%. Ponta si-a creat in plus ocazia de a-si promova o agenda (teoretic) ceva mai usor. Totodata a sters temporar cu buretele toata presiunea zilnica despre “daca va rupe sau nu USL” si “cu cine se va alia pentru majoritate”. Tabara Dragnea-baroni mai poate spera la regionalizare si descentralizare daca noua Constitutie trece.
Antonescu castiga timp sa incerce sa revitalizeze candidatura in varianta USL, cea mai sigura dintre variantele pe care le are. Costul ar putea fi un scor mai slab al PNL la europene, pentru ca tema Constituiei e mai favorabila votantilor PSD si Basescu – se vor mobiliza mai eficient. De asemenea, un esec i-ar putea fi asociat direct lui, nu doar USL. Echipa guvernamentala din PNL iese si ea castigatoare, conservandu-si pozitiile. Daca proiectul de Constitutie se supune la vot si nu trece, PNL o ia de la zero fiind in pozitia din decembrie: va avea de ales ce alianta prefera pentru niste prezidentialele cu o miza majora (atributii ca in prezent pentru presedinte): candidat la prezidentiale propriu, ori o pozitie intarita in guvern si sustinerea candidatului PSD.
Tabara Basescu (din care poate sau nu sa faca parte si PDL; pot merge si in paralel) castiga o tema si o oportunitate de promovare: “Constitutia ca principal pilon al luptei USL impotriva justitiei” (de altfel mesajele au inceput sa curga). Ei pot chiar lupta activ pentru mobilizare impotriva Constitutiei (deci nu boicot, nu si-l permit), sperand sa castige alegatori la europene pentru alianta MP-FC-PNTCD, fara teama ca prezenta va depasi 50%; chiar si daca proiectul e validat, poate exista castigul electoral, lansarea noului bloc politic. Cartea principala jucata va fi insa incercarea pe toate caile de a opri desfasurarea referendumului, sansa mai sigura spre destramarea USL si ramanerea in joc a presedintelui si reneogicierea aliantelor.
Legea electorala, dorita de fapt de toti in forma proportionala pe lista ajuta pe toata lumea pentru ca nu da un avantaj niciunui partid, calmeaza spriritele pe moment, dar ea cu siguranta va fi repusa in discutie, oricare ar fi negocierile actuale, in 2015.
Sunt de asteptat sa isi faca efectele si intelegerile care nu au fost facute publice, referitoare la legi de promovat (3 foarte disputate deja anuntate de Ponta: legea minelor, legea terenurilor agricole si legea energiei regenerabile) sau schimbari de pozitii guvernamentale sau in alte functii publice.
Evenimente viitoare in calea actualei negocieri:
– Neintelegerile din teritoriu, care cu greu pot fi oprite de un acord la centru. Probabil vor fi inghetate si ignorate ca si pana acum.
– Dorinta lui Ponta si a grupurilor care il sustin de a promova o agenda prea “avansata” si care nu va putea fi acceptata de PNL.
– Blocajul pe toate fronturile pe care proiectul Constitutional il va intalni din partea taberei prezidentiale si a reprezentantilor acesteia in diverse structuri (probabil si sprijin in unele mesaje internationale) – mai ales pe chestiunea justitiei si pe modul in care e organizat referendumul in doua zile, cu tema “amenintarii fraudei”.
Evident, daca noua Constitutie e validata, cu atributii reduse pentru presedinte:
– Crin Antonescu are sanse aproape totale sa fie noul presedinte cu sustinerea PSD.
– Interesul pentru alegerile prezidentiale din toamna scade si probabil am asista la niste alegeri cu o prezenta redusa.
– Toata presiunea se muta pe alegerile parlamentare din 2016, si legea electorala capata in acel moment o importanta mult crescuta fiind readusa in discutie in 2015. Practic alegerile parlamentare se incarca de toata semnificatia pe care o aveau si prezidentialele pana acum.
PS. In septembrie 2013 intr-un interviu am vorbit despre:
– greutatea de a rupe USL spunand ca “Cel care vine pe turnantă ar trebui să negocieze și să fractureze cumva actuala situație politică care este foarte bine împământenită, adică avem un USL și de partea cealaltă nimic”
– si ca situatia e relativa la: “Felul în care care PSD-ul își construiește acest viitor, adică felul în care-și vede întărită poziția, respectiv negociată cu alți parteneri, așa cum o face cu PNL-ul acuma, poate să ducă, dar pe viitor, nu imediat, la o schimbare de atitudine a PSD-ului față de aliați. Cu alte cuvinte, când ajungi să ai foarte multă putere poți determina o acțiune a celorlalți împotriva ta. Adică dacă vrei să ai prea multă putere de unul singur, îi forțezi pe ceilalți să se alieze, la un moment dat, pentru a construi o contrapondere“.