Date:June 26, 2014

Barometrul national “Piata politica”, iunie 2014

In seria de sondaje periodice ale Agentiei de Rating Politic revenim cu un nou studiu, la o luna dupa alegerile europene si cu aproximativ 5 luni inainte de alegerile prezidentiale.

Raportul poate fi consultat aici, iar mai jos puteti consulta comunicatul de presa. Lectura placuta!

 

Barometrul de opinie naţional „Piaţa politică”, 16 – 22 iunie 2014
Comunicat de presă

Agenția de Rating Politic a realizat un studiu național de opinie, pentru perioada 16-22 iunie 2014, referitor la intențiile de vot pentru alegerile prezidențiale și pentru partidele politice, după evoluțiile consistente de după alegerile pentru Parlamentul European.

La nivelul partidelor politice, se observă revenirea PSD în bazinul de favorabilitate de 42%, după ce în alegerile europene nu a reușit să îl fructifice, în special din cauza candidatului independent Mircea Diaconu.
De asemenea, după schimbările interne, PNL este într-o revenire la nivelul “tradițional” de 19-20%, după scorul de 15% obținut la europene. PDL rămâne constat la un bazin de 9-10%, acolo unde se afla și în sondajele pre-electorale, fără a mai reuși nivelul de 12% obținut prin mobilizarea din campania electorală.

Noul proiect, partidul unit PNL-PDL, ar obține la acest moment, înainte de lansarea oficială, aproape cu exactitate suma voturilor celor două partide, 29,5%. În varianta în care acest proiect ar deveni funcțional, am asista la o polarizare certă a scenei politice îniante de alegerile prezedențiale, fără a mai exista o a treia forță politică relevantă. Situația de polarizare, politică și electorală – în proporții aproximative 40%-30%, este foarte similară momentului de acum 10 ani de dinainte de alegerile prezidențiale (2004), în care se regăseau aproximativ aceiași actori politici.

Interesul manifestat de alianța de guvernare PSD-UNPR-PC către PPDD a reactivat și interesul alegătorilor pentru acest partid, PPDD reușind din nou, spre deosbire de alegerile europene, să atingă un bazin de peste 6%. La rândul său, PMP se menține la scorul din alegerile europene, de 6,2%, dar în cazul formării blocului politic PNL-PDL, ar pierde o marjă din votanți către noua formațiune.

Alegerile prezidențiale par a fi o competiție definită clar în acest moment între Victor Ponta și Klaus Iohannis. Cele două nume reies spontan dintr-o întrebare deschisă unde cei intervievați au putut spune orice nume: Ponta 35,7% – Iohannis 20,5%. De asemenea, în lipsa altor blocuri politice concurente și în lipsa altor candidați relevanți, cei doi domină intențiile de vot și în intenție de vot cu listă sugerată: Ponta 46,4% – Iohannis 32,6%.

Și turul al doilea indică drept singura competiție echilibrată și care mobilizează mai mulți români la vot, binomul Ponta-Iohannis, cu un rezultat de 55%-45% la data studiului.

Sondajul a fost realizat în perioada 16 –22 iunie 2014, pe un eşantion reprezentativ pentru populaţia României, de 1010  persoane, cu interviuri telefonice, pe rețele mixte, fixe și mobile, şi are o eroare de 3%. Cercetarea face parte dintr-o serie de studii şi analize ale Agenţiei de Rating Politic, intitulată „Barometrele Piaţa politică”.