O lege noua cere firmelor care fac sondaje sa informeze repsondentul despre beneficiarul sondajului. Firmele de profil se tem ca asta va distorsiona sondajele – pe buna dreptate. E vorba de Utah, masura HB 44, trecuta deja prin Camera Reprezentantilor de acolo.
Intentia este de a-i proteja pe cetateni de “push-polls”, un fel de metoda de campanie mai neotrtodoxa mascata sub forma unor asa-zise intrebari de sondaj, prin care de obicei se deingreaza adversarul. Se practica si pe la noi in ultimele alegeri – va mai aduceti aminte de scandalul “telefoanleor otravite” din 1996? Asta era.
De obicei asociatiile profesionale ale celor care se ocupa de sondaje resping dpdv etic astfel de practici. Dar cu toate astea metoda e practicata cu “succes”. Daca ma gandesc doar la US si la primaries din 2012 in Partidul Republican, Gingrich a fost “demolat” in Florinda de campania lui Romney cu un baraj de telefoane tipul asta, plus robo-calls pe mesaje negative plus reclama tv. Televiziunile si mass-media americana “vaneaza” cu oarecare placere mesajele de call-center sau robo-call negative si pliantele asemenea pentru a lua pulsul campaniei, pentru a intelege unde se duce lupta “la firul ierbii” intre candidati.
Si pe partea cu robo-calls exista intentii de a limita practica, asa cum au existat si pentru scrisori, incercand a fi catalogate drept “spam”, ca si la e-mails. De altfel, in US exista optiunea abonatului telefonic de opta sa nu fie inclus in campanii de tele-marketing.
* ironic am gasit doar un video cu un mesaj robo-call al lui Gringrich impotriva lui Romney, tot din Florida 🙂