Ne-am pus o intrebare simpla: care e puterea locala a partidelor, adica ce numar de primari au si ce impact are asta asupra potentialului de coalitie al marilor partide sau in contextul regionalizarii?
A fost mai complicat pentru ca in 2012 toate cele trei partide mari au mers sub semnul unor aliante si a trebuit sa luam “la mana” 3186 de primari din toate localitatile si sa verificam apartanenta politica. Nu exista o astfel de statistica pana acum, de unde si noutatea.
Multi spun ca “primarii” aduc voturile si ca daca nu ai “baza” degeaba ai in sondaje un scor bun. Statistica are un cuvant de spus si in privinta asta. Asa cum ea arata si care e baza de sustinere a posibilelor aliante intre marile blocuri politice.
Raportul complet il puteti citi aici. Mai jos este comunicatul transmis presei, in romana si engleza.
Raport „Putere politică locală” – Puterea politică a partidelor în număr de primari
septembrie 2013
Comunicat de presă
Agenţia de Rating Politic a realizat o statistică şi o analiză a numărului de primari pe care îi au partidele politice româneşti, înainte de anul electoral 2014, aşa cum a rezultat din alegerile locale din 2012.
Deoarece majoritatea primarilor în 2012 au candidat sub sigla unei alianţe nu exista până acum o statistică naţională centralizată cu primarii PDL, PSD, PNL, PC etc. luaţi separat. Echipa Agenţiei de Rating Politic a identificat apartenenţa politică a tuturor celor 3186 primari aşa cum era ea la nivelul lui iunie 2012. Principalele concluzii sunt prezentate mai jos şi pe larg în Raport.
1. PSD avea după alegerile locale 1192 primari adică 37,4% din total, PNL 808 primari adică 25,4%, PDL 769 primari adică 24,1%, UDMR 203 primari adică 6,4%, „Independenţii” 53 primari adică 1,7%, PC 40 primari adică 1,3% şi PPDD 31 primari adică 1% (în ciuda scorului de aproximativ 8% în voturi la nivel naţional). Nu au fost înregistrare migraţiile ulterioare sau alte schimbări.
2. Există astfel 3 mari blocuri politice – PSD, PDL, PNL – care au, însumate două câte două, un număr de primari aproape de 50% sau peste: PSD+PNL=62,8%, PSD+PDL=61,5%, PNL+PDL=49,5%. (pag. 4, 7).
3. Numărul de primari este un indicator pentru intenţia de vot a partidelor (pag. 5), adică numărul de primari, înţeles ca „putere locală”, dă un indiciu foarte puternic despre ce potenţial de „voturi” poate atrage acel partid.
4. Partidele mari ţin cont azi de procentul de primari în fixarea ţintelor electorale pentru alegerile europene din 2014 (pag. 6). Ţintele anunţate de liderii partidelor mari pentru alegerile europene sunt foarte apropiate de ceea ce înţelegem prin „puterea locală” a partidelor.
5. Primarii PSD „guvernează” un total de votanţi de 6.922.285 adică 38,1% din votanţii din listele permanente, primarii PNL „guvernează” peste 4.977.821 votanţi adică 27,4%, iar PDL 3.938.032 votanţi adică 21,7% (pag. 8). Se observă că se menţine în linii mari cota de „putere locală” a fiecărui partid.
6. PNL şi PSD au în general o poziţie mai puternică în localităţile mari şi în mediul urban faţă de PDL (pag. 14-15).
7. În două scenarii de regionalizare şi de „design electoral” al acestora PSD este majoritar în peste 60% din regiuni, din punctul de vedere al numărului de primari.
8. PSD cu 38% dintre primari şi 52% dintre preşedinţii de Consilii Judeţene poate face un salt spre 60% în numărul de „şefi” de regiuni. O astfel de evoluţie – cu o acumulare sporită de putere locală a PSD – poate să determine pe termen mediu (1-2 ani) o ostilizare a celorlalte blocuri politice şi o încercare a acestora de a construi o contrapondere (pag. 12-13).
9. Legea electorală pentru alegerile locale (primari, preşedinţi de CJ şi, în perspectivă, şi cea pentru alegerea „guvernatorilor” de regiuni) are un impact foarte mare asupra „puterii” partidelor. Votul majoritar într-un singur tur (aşa cum e acum) nu permite coaliţiile „dintre tururi” şi avantajează partidul mai puternic. De aceea, o lege cu caracter „majoritar”, generalizată la toate tipurile de alegeri, poate forţa crearea unor blocuri politice între „cei mai slabi” împotriva celui „mai puternic” (asemănător ADA 2004) sau „împărţirea puterii” prin negocieri între cel „puternic” şi unul din cei mai „slabi” (modelul USL 2012).
Cercetarea este realizată integral de Agenţia de Rating Politic – companie de consultanţă şi marketing politic, pentru uz propriu. Ea vine în completarea Barometrelor de opinie publică ale Agenţiei, „Piaţa politică”.
Persoană de contact: Cristian Andrei, 0723.340.150, cristian.andrei@ratingpolitic.ro www.ratingpolitic.ro, www.twitter.com/ratingpolitic
„Local Political Power in Romania” – Report on the political power of parties translated into number of mayors
september 2013
Press release
The Political Rating Agency conducted a statistical report and analysis of the number of mayors the political parties in Romania have, just before the 2014 elections and as resulted from the 2012 local elections.
The majority of mayors won the elections in 2012 being backed by an alliance logo and brand. For this reason there were no centralized statistics of the number of mayors of the Romanian political parties, considered individually, until now. The Political Rating Agency team identified the political party membership of all the 3186 mayors in Romania, as it was in June 2012. The main conclusions are presented below and extended in the attached report.
1. PSD had after the local elections 1192 mayors – 37,4% of the total, PNL had 808 mayors – 25,4%, PDL had 769 – 24,1%, UDMR had 203 – 6,4%, Independent mayors 53 – 1,7%, PC had 40 mayors – 1,3% and PPDD had 31 – 1% (in spite of the average 8% vote at national level). We didn’t register the later “migrations” and party changes.
2. Thus, we find there are 3 big political “blocks” – PSD, PDL, PNL – that have, taken two by two, a sum of mayors close to or more the 50%: PSD+PNL=62,8%, PSD+PDL=61,5%, PNL+PDL=49,5% (pg. 4, 7).
3. The number of mayors is an indicator for the parties’ voting intention (pg. 5), meaning the number of mayors, designated here as the “local political power” of one party, is a strong indicator of the potential of votes that the party can hope to win.
4. The big parties in Romania are aware and considering the number of mayors when setting up the electoral targets for European elections (pg. 6). The targets recently announced for the next year European Elections by the big parties leaders are very close to what we designate here as the “local power” share of the parties.
5. The PSD mayors “rule” over a population of 6.922.285 of voters – 38,1%, the PNL mayors “rule” over a population of 4.977.821 of voters – 27,4%, and the PDL mayors over a population of 3.938.032 of voters – 21,7% (pg. 8). We can observe here similar shares of the “local power” as in the case of the numbers of mayors.
6. PNL and PSD are better positioned in the large cities and towns, and in the urban areas compared to PDL (pg. 14-15).
7. We investigated two scenarios for the creation of new regions and the “electoral design” involved, and PSD has the majority of mayors in over 60% of those new regions.
8. PSD can jump from a 38% share of the mayors and a 52% share of the County Presidents to over 60% in the number of the new regions “governors”. Such a development with an accumulation of extra local power for PSD may generate on a medium term a hostile attitude from the other two big political “blocks” and an attempt to create a counterbalance (pg. 12-13)..
9. The electoral law for local elections (for mayors, County Presidents and in perspective for the new regions “governors”) has a great impact in shaping the “local power” of the political parties. The “first past the post” system (the current system) is not offering the option to negotiate coalitions before a run-off and gives a clear advantage to the more powerful party. Therefore, if a similar law will be introduced for all kinds of elections this may force either the emergence of some political “blocks” – an alliance between the “weakest” against the “strongest” (similar to the PNL-PDL Justice and Truth Alliance in 2004), or the “sharing of power” through negotiations by the “strongest” with one of the “weaker” parties (the PSD-PNL, USL model in 2012).
This research was fully conducted by The Political Rating Agency – political consultancy and political marketing company, for public use. It complements the Agency series of national opinion polls “The Political Market”. For a translation of the full report in English, please contact us.
Contact: Cristian Andrei, 0723.340.150, cristian.andrei@ratingpolitic.ro
www.ratingpolitic.ro, www.twitter.com/ratingpolitic
Thanks for shening. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good. https://accounts.binance.com/en/register?ref=P9L9FQKY
When i wouldn’t intellect producing a publish as well as elaborating upon many of the topics people generate concerning below. Once again, great webpage!