I-am acordat un interviu Irinei Ursu de la Contextpolitic.net. Il puteti citi mai jos.
Despre scena politică actuală, Klaus Iohannis și Victor Ponta – Interviu cu Cristian Andrei
Cristian Andrei (Agentia de Rating Politic) a fost consultant pentru campania lui Klaus Iohannis, iar Agentia de Rating Politic a realizat exit-poll-ul RealitateaTv de la turul I al alegerilor prezidentiale. Interviu realizat de Irina Ursu.
Context Politic: Cum se vede scena politica in prezent, dupa alegerea lui Klaus Iohannis si zvonurile ca am putea avea un nou Guvern?
Cristian Andrei: Este o competitie de adjudecare a sensului si semnificatiei alegerilor din noiembrie. Toti incearca sa participe la acest bal, inclusiv partidele mici sau lideri marginali. Rezultatul este steril deocamdata si actorii politici se bazeaza cumva pe un soi de imitatie a ceva ce nu au inteles pe deplin. Curios este ca si presedintele Iohannis, in afara agendei sale, a fost nevoit de vreo doua ori sa iasa public sa-si defineasca mesajul pentru a nu fi deturnat de partidele politice. Nu exista inca idei sau viziuni certe despre cum s-ar putea naste un proiect nou din eforturile politicienilor. Singurul care momentan reuseste sa ramana conectat la fenomenul electoral din noiembrie este Klaus Iohannis, in fond e partitura sa si o cunoaste cel mai bine. In privinta schimbarii guvernului, cred ca deocamdata e mai degraba un proiect de comunicare. Pe deoparte al unor nemultumiti din PSD care doresc sa preia puterea in partid. Pe de alta parte al conducerii PNL pentru a mentine cumva calda emotia din toamna trecuta.
E de mentionat ca orice formula noua de guvern ar fi impinsa la compromisuri politice destul de greu de explicat si legitimat.
CP: Care ar trebui sa fie strategia PNL in conditiile in care exista un mare segment al alegatorilor din noiembrie care nu au votat pro Iohannis, ci anti Ponta?
CA: Alegatorii au votat mai degraba impotriva unui stil de a face politica, invechit, duplicitar si fara rezultate, cu toate consecintele de aici. Victor Ponta a fost imaginea acestei clase politice. PNL trebuie sa demonstreze ca e capabil sa produca cu rapiditate lideri noi si o agenda noua, aprope de cetateni, daca doreste sa culeaga intr-un fel ceva din recolta electorala a presedintelui Iohannis. Cred ca PNL va avea mai degraba concurenta si presiune din partea societatii civile de unde vor aparea tot felul de initiative si poate chiar noi miscari politice cu agende foarte, sa le zicem, progresiste sau avangardiste. Altfel spus, PNL e intr-o lupta de a atinge o stacheta care i s-a fixat undeva sus. De unde rezulta ca principala provocare este un management al asteptarilor fata de sine.
CP: Cum crezi ca va iesi PSD din conflictul mocnit, combinat cu nemultumirile si dezvaluirile unor fosti membri ai partidului?
CA: Asa cum arata azi, PSD risca ori sa ramana inghetat in proiect, ori sa ajunga divizat. Nu intrevad acum o decizie inteleapta de a deschide partidul unor platforme, desi PSD are nevoie tocmai de de asta nu de talibanizare intre factiuni. Dintr-un razboi intern, oricare din parti va iesi delegitimata. PSD nu are o varianta de schimbare a paradigmei in care se afla de mai bine de 20 de ani si care si-a aratat limitele electorale. Atunci cand, de exemplu, au ales sa faca alianta cu PNL au reusit temporar sa dea senzatia unei schimbari de orientare. Asa cum estimam in toamna lui 2013, cand se ivea deja criza USL, soarta PSD depinde de cum intelege sa imparta puterea. Si in interior si in exterior.
CP: Care este rolul pactelor care au fost incheiate in ultimul timp sau vor fi incheiate?
CA: A fost incheiat unul singur si el era prefigurat de aproape 1 an de la debutul crizei ucrainiene, cel pe bugetul apararii. Al doilea serios poate fi cel pe codurile electorale dar sa asteptam pentru ca, dupa declaratiile caldute de la inceput, apar deja diferente de opinie si incercari de a prelua initativa de o parte sau alta. Al treilea ar putea fi cel legat de limitele revizuirii Constitutiei. Restul despre aceste pacte e o retorica din logica imitatiei de care vorbeam la inceput. Este simultan o dorinta a lui Victor Ponta de a trai in simbioza cu valul de popularitate al lui Iohannis, dar si de a-i sufoca acestuia initiativele si agenda. Cred ca premierul risca foarte mult prin aceasta abordare. Are nevoie de mai mult tact in promovarea propriei agende.
CP: Care crezi ca este strategia premierului Victor Ponta?
CA: Punctul sau forte este pozitia de premier si se lupta sa aiba aliati pentru a si-o mentine. Efortul depus dupa alegerile din noiembrie a fost unul urias de a mentine acea majoritate si a fost un succes. El gestioneaza o coalitie de interese foarte eterogene, ceea ce e un risc dar si o oportunitate in acelasi timp. Asa cum a facut si pe vremea USL, Victor Ponta se foloseste si se va folosi de aliantele exterioare pentru a-si controla partidul. Nu cred ca Ponta va avea rabdare, asa cum nici de Geoana nu cred ca va avea, sa o ia de la zero cu un partid. Miza e marele PSD.
CP: Ce fel de rol isi va asuma presedintele Klaus Iohannis in comparatie cu ceilalti presedinti pe care i-a avut Romania?
CA: Presedintele Iohannis are o agenda de reforma foarte puternica si are ambitia de a o implementa. De unde si nevoia unui partener guvernamental, anuntata in interviurile recente. Isi va asuma un rol de jucator institutional foarte activ, nu politic asa cum facuse Traian Basescu. La nivel de discurs va ramane intr-o paradigma destul de criptica a interesului general in combinatie cu mici elemente de umanizare, gesturi cetatenesti. Totodata,imaginea buna pe care da sentimentul ca si-a creat-o in occident ii va fi o arma redutabila in lupta politica interna.
CP: Ce sistem de vot ar trebui sa avem in Romania, luand in considerare ca cel actual si-a aratat de mai multe ori slabiciunile?
CA: Unul clar pentru oameni. Iar tehnic un sistem care sa dea ocazia unor confruntari uninomiale simultan cu alegerea unor liste politice, astfel incat si partidele si platformele mici sa aiba sansa unei reprezentari proportionale. Cu alte cuvinte, pentru ca de fapt si sistemul actual e unul mixt, ideea e de a face un sistem mixt corectat si clarificat. Cel actual este un hibrid prea complicat pentru a permite legitimarea totala a celor alesi in fata oamenilor. Sa nu uitam si ca am mai fost aproape de o reforma radicala a sistemului electoral, care ar fi simplificat scena politica la doua partide, in 2012 – propunerea de uninominal intr-un tur – dar ea a fost respinsa de CCR pentru ca nu respecta vointa Referendumului din 2009 de a reduce Parlamentul la 300 de membri. E posibil sa ne trezim, oricare ar fi legea, in iunie cu ea respinsa din acelasi motiv.
This article opened my eyes, I can feel your mood, your thoughts, it seems very wonderful. I hope to see more articles like this. thanks for sharing.